Sunday, August 21, 2016

Asal usul kejadian asam gelugur@keping

Ni kalu tak tahu apa asam gelugur...pastu siap tertukar dengan asam jawa....konfem bakal mak mertua reject! nampak sgt x masuk dapur x masak...asam gelugur atau sesetengah org panggil asam keping adalah ramuan penting dalam masakan tau....nak2 cam saya ni org ganu confem kena ada...kalu tidak camna nk masak ikan singgang...x menjadi kalu tak ade...

Korang pernah tengok tak camna org buat asam gelugur ni? Kebetulan kat rumah mak ada tanam pokok asam ni...jadi berpeluang la tgk camna di proses...ala..bukan payah potong2 pastu jemur sampai kering...

Gambar kat atas ni buah asam gelugur yang telah di potong dan dalam proses pengeringan...ala jemur bawah matahari jer sampai kering....bila kering ianya akan bertukar jadi kaler gelap...mak jemur depan rumah...ada sekali tu....anak2 saya punya nakal pg telangkupkan...bising lah mak saya...mahal wehh asam ni...korang wat g main2 masak2 lak...hadoiii...
Nilah buah asam gelugur....sy pun first time tgk...sekali tgk cam buah manggis...dua kali tgk...ooo camgini rupanya buah asam gelugur...ni kalu suh sy tunjukkan pokoknya...komfem fail...tak kenal...huahahahah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...