Wednesday, August 31, 2016

LEGO bersepah mama hack meja IKEA

Lego adalah permain yg bagus untuk anak2...dapat meningkatkan skill anak2 kita....bina mcm2 bentuk...imagine mcm2 benda....x kiralah lego original atau lego cap ayam...kalu anak2 jenis tak simpan lps main....maunya mak2 jadi singa...
Hah...camnilah kedaannya....maunya x hangin...bersepah2...pastu cinonet2...bahaya kalu ada baby kecik...
Projek diy ni dah lama pikir nk buat...tp asik tertangguh sbb lupa nk beli gam...inspirasi masa pg kedai LEGO kat The Curve....
Inilah hasilnya....sy guna kan gam uhu tampal pada meja ikea....buatkan border disekeliling meja dan juga tampalkan lego pada bahagian tengah sbgai base...meja tu nama LACK kalu x silap...sesuailah dipadankan dengan kerusi ikea...tak ingat nama...jadi anak2 dpt bermain dgn mudah dan x sepah2 dah... pasni nk upgrade lagi...nk buat storage ala2 laci gitu...jadi lepas main boleh simpan kt dlmnya...

Tuesday, August 30, 2016

Won Nestle Dapur Idaman untuk Ibu~Pemenang mingguan

Kalu menang dapur idaman cam ginih mmg lompat bintang lah.....tp belum rezeki saya....saya hantar dua penyertaan jer...jawab soalan yg disertakan dalam borang dan perlu sertakan resit pembelian...kbetulan susu anak habis....mmg sengaja bli sbb nk join....apa salahnya kan...untung2 ada rezeki dpt dapur idaman....mujur anak sy x cerewet susu...mana2 brand pun boleh...mahal atau murah jer...
Selain dapur....terdapat jugak barang elektrik...
Lekat nama saya....syukur Alhamdulillah menang hadiah mingguan iaitu pengisar
Dah dapat pun hadiahnya...boleh pulak anak teruna wat duduk....

Monday, August 29, 2016

Gubahan hantaran untuk adik tersayang

Tetiba terjumpa gambar hantaran ni....tepek jer lah kat sini....ni yang saya gubah sendiri sempena perkahwinan adik saya bulan feb aritu....xde lah berbakat benor tp bolehlah...asal nampak  jd gubahan ok dah tu....mula2 pening gak nk pikir tema....pastu soping la brg2 ikut contoh2 yg dah di donlod kt fb...sudahnya xde pun ikut...sikit2 jer .....selebihnya gubah ikut idea sendiri dgn barang2 yg ada....dan inilah hasilnya...tadaaaa...

Sunday, August 28, 2016

Musim durian datang lagi~mahalnya!!!

Saya ni biasa makan durian kampung jer...free pulak tu...xde kebun tp adalah kt blakang rmh mak sepokok dua yang berbuah...dapat lah anak cucu merasa....sy mmg x biasa beli durian yg org longgok kt tepi jalan...rasa macam mahal.....nak2 yg timbang kilo....mungkin sbb jenis durian kot harga diberi mahal mcm durian musang king....sy ni kenal durian jer....kalu kata durian jenis itu ini....akak x leh beza dik ooii...pd akak durian leh makan...
Saya bukan lah hantu durian tp bukan lah alergik durian....mengada2 x nk mkn sbnarnya...sbb sy bkn peminat buah...kbetulan saya abis pantang...durian blakang rmh berbiji2 gugur....nak merasa lah jgk...serius dah bertahun kot x kopek durian...try yg kecik jer...sy mmg suka durian cute gini....isi sdap....
Berjaya jugak...ala yg kecik x perlu tenaga banyak pun...janji korang kopek ikut ira kulit dia....senanglah nk buka...nak kupas durian tuala wajib ada kalu x nak tercucuk duri...xde pun xpe sebenarnya kalu da pro...sy ni x nk amik risiko.
Rupanya sebijik yg kecik tak ckup sbb isi beberapa ulas jer....cekoh(bahasa ganu ) sebijik lg..
Dah puas makan begitu sahaja...makan pengat durian pulak...yummy...dah lama x makan...semestinya mak yg masak...hahah...okey hakak x pernah masak pengat yer...tp bujet2 mcm reti buat jerr....disebabkan baru pas pantang...jadi pulut sy elakkan....makan dgn nasik putih jer...ok la....tp dpt pulut lg kebabom

Saturday, August 27, 2016

Biskut Kacang Kapri ~1st time tgk, dgr, beli dan mkn

Sedapppppp...kalu korang penggemar biskut kacang biasa...konfem akan suka biskut nih....setahu sayalah....kacang ni sy panggil nama 'kacang pea' jer. tak tahulah pulak dalam bahasa di panggil 'kacang kapri'...rasa biskut ni ada mcm biskut kacang ditambah dengan kacang kapri ni...tapi serius mmg sedap  dan tak rugi beli...
camna leh terbeli ek....al kisahnya aritu pg giant beli barang dapur....so pg lah bahagian biskut...biasa laki sy serah kat sy jer pilih mana2 yg berkenan...tp habit saya...kalu biskut yg sy jarang makan..jarang tgk kt tv ker kt paper ker...mmg sy tak akan beli...sebabnya takut tak sedap dan membazir....balik2 biskut chipsmore...tiger.....tak pun paling koman cream creaker.....tak pun biskut pelbagai dlm tin tu yg sy slalu beli...yg tu jerlah sy berkenan....so aritu ckp kat laki amik lah biskut pape...so laki amik lah biskut nih...dlm hati cam tak suka...nk letak balik kan laki sentap pulak...hahhahha...sudahnya bayar jer lah...
satu pek besar ada peg kecik2 utk setiap biji biskut...jgn di tanya harga....hakak x igt

isi dalamnya...sedappp...bentuk mcm biskut kacang

rugi pulak beli satu pek jer....sebb tak sampai 2 hari da abis sy dan alif makan....sian kat laki bila tanya mana biskut tu...da abis....muka kuciwa x dpt merasa....maaf yer bang....nanti kita beli banyak2

Friday, August 26, 2016

Won Melvita&Sothys Jun 2016 Promo( Majalah Eh! )

Hadiah kecilan dari majalah eh....menang atas nama kakak, anak saudara dan nama sendiri. Sy nk let go murah2...ofcos lg murah giler dr harga pasaran...sbb sy da pakai skincare brand lain... X berani nk campur2 nih...nk pakai sendiri pun mmg tah bila....so dr mereput dlm simpanan sy baik jualkan...berminat leh msg sy




Thursday, August 25, 2016

Peraduan Love to Reward Safi~ Saguhati

AlhamdulillAH rezeki masa tengah pantang aritu dapat kol dari Safi. Menang hamper Safi bernilai RM500. Sipi2 nak dapat Axia....ok la dr tak dapat langsung kan...Actually saya hantar dua form jer...tu pun hak fotostat hitam legam...Kebetulan mmg nak pakai barang Safi jadi alang2 beli join la...Hadiah dah sampai smlm...tp ada kat kampung. Nanti dah snap gambar sy upload kat sini...oh yer sy nak let go murah dari harga pasaran...nk buat apa banyak2...simpan lama2...takut nanti rosak.

Sunday, August 21, 2016

Asal usul kejadian asam gelugur@keping

Ni kalu tak tahu apa asam gelugur...pastu siap tertukar dengan asam jawa....konfem bakal mak mertua reject! nampak sgt x masuk dapur x masak...asam gelugur atau sesetengah org panggil asam keping adalah ramuan penting dalam masakan tau....nak2 cam saya ni org ganu confem kena ada...kalu tidak camna nk masak ikan singgang...x menjadi kalu tak ade...

Korang pernah tengok tak camna org buat asam gelugur ni? Kebetulan kat rumah mak ada tanam pokok asam ni...jadi berpeluang la tgk camna di proses...ala..bukan payah potong2 pastu jemur sampai kering...

Gambar kat atas ni buah asam gelugur yang telah di potong dan dalam proses pengeringan...ala jemur bawah matahari jer sampai kering....bila kering ianya akan bertukar jadi kaler gelap...mak jemur depan rumah...ada sekali tu....anak2 saya punya nakal pg telangkupkan...bising lah mak saya...mahal wehh asam ni...korang wat g main2 masak2 lak...hadoiii...
Nilah buah asam gelugur....sy pun first time tgk...sekali tgk cam buah manggis...dua kali tgk...ooo camgini rupanya buah asam gelugur...ni kalu suh sy tunjukkan pokoknya...komfem fail...tak kenal...huahahahah

Friday, August 19, 2016

Mujurlah saya tak jadi spiderman

spiderman?mahunya tak...dah blog ko bersawang-sawang...sikit masa lagi memang terkena sumpahan spiderman lah...punyalah lama tak kemaskini...awal tahu punyalah azam tekad yakin bla bla bla nk updates...sudahnya bersawang2 jugak....bukan senang yer nk jadi blogger tegak...haruslah bnyak kena korbankan....selalu gak melompat2 ala2 spider pg blog2 kwn2...suka baca jer lah...nulis blog sendiri malas...

dengan komputer ala2 cam semut...sikit lagi nk kena ngap di spider...punyalah lembab...kalu buka tu...loading kemain lg lama...akak fedup la...lgi lah malas nk nulis...sedangkan dalam otak ni memcam duk rangka ayat kebabom nk citer...pasal bersalin..pasal contest..pasal menjahit..psl hadiah...bla..bla...banyak weh..tak tersenarai...pasal saya wat tempoyak 1st time pun nk letak gak...tapiii...1001 alasan...bye bye lah jwbnya....bilalah sy nk dimurahkan rezeki dapat laptop yg zup zap zas..jap jer blog sy updates....kalu dapat comfem i rajin...rajin lah sangat kan...anak mana anak mana?

oooo...anak ada...dah 4 org dah anak saya...rezeki laki bini anak ramai...meriah aper...2 girls 2 boys...2 psg...pandai kan...hahah...riak la pulak...maafkan sy...bersyukur atas rezeki ini...dikurniakan anak2 yg comel dan bijak walaupun kenkadang mak budak jadi singa disebabkan kebijaksanaan mereka...awal2 blog dulu adalah jgk citer pasal anak2...tp bila trend zmn skrg dah tak sesuai nk citer pasal famili kt sini...sbb mcm2 org yg tah pape diluar sana...yg mngkin boleh membahayakan keluarga sy...jd kena kurangkan...anak rezeki yg Tuhan bagi jadi kena jaga betul2..

Alhamdulillah Tuhan murahkan rezeki sy dlm pelbagai bentuk...rezeki dpt baby( ank ke 4)....rezeki sy dlm kerjaya( naik jgk lps 7thn....huhuhu)...contest(bunyi cam mng grand prize...xde yer..akak bilis kecil-kecilan jer)...rezeki kebahagiaan rmhtangga bertahan 8 tahun (tipu kalu kata xde ombak dilanda badai)....rezeki dr segi makanan, duit, brg2, famili, kwn2 dan lain2 lah...

ok. Dah abis membebel.

note: gambar xde kena mengena dgn citer membebel...sekadar hiasan



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...