Friday, March 18, 2016

KTM KOMUTER~Zon keutamaan yang bukan lagi jd keutamaan utk OKU

kalu naik public transport biasa kan kita nampak ruangan khas untuk OKU...tak kisah sama untuk yang cacat atau yang preggy yang dukung anak...kalu tak ada pun tanda tetap keutamaan diberikan pada mereka2 ini....kira berbudi bahasalah....tp sikap ni dah makin terhakis...bkn terhakis dah...terhapus terus kot!
saya mmg dah biasa hadapi situasi gini....masa pregnant anak ke 3 ok la sikit....ada jer yg bagi duduk...tu tahun 2013....kalini tahun 2016 lagi teruk...orang dah tak kesah dah...ni benda biasa bila naik komuter org buat 'derk' ...buat2 tgk telefon...buat tido....walaupun dah terang2 nampak perut menonjol kedepan....apa? igt lemak ker?kalu ko duduk area biasa oklah kan....ni duduk di zon keutamaan kenal lah pandang2 sikit....jgnlah selfish...sakit hati tau...mesti ada yang tanya kenapa tak tegur? kalu ada budi bahasa x perlu kena tunggu tegur dulu...kan tegur sentap pulak kata memalukan mereka2 yg 'sakit' ni...pernah jer tegur penumpang supaya diberi tempat duduk...tp mcm2 alasan x nak bg..alasan x masuk akal. ko sihat...ko muda...setakat beg besar..2..3 bijik..xde hal lah...x hilang pun kalu bagi OKU duduk...
 
so malas nak lah nak berharap sangat setiap kali org akan bagi duduk...saya fikir alternatif...bawak kerusi lipat...senang...x yah berebut bagai...lantak la org nak pandang apa pun...lgpun ada jer 2..3 org buat gini...dari kena berdiri dekat sejam baiklah sy susahkan diri usung benda alah ni...nak2 preggy camni...maunya ketar lutut kebas semua dalah bila berdiri lama...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...