Friday, March 18, 2016

KTM KOMUTER~Zon keutamaan yang bukan lagi jd keutamaan utk OKU

kalu naik public transport biasa kan kita nampak ruangan khas untuk OKU...tak kisah sama untuk yang cacat atau yang preggy yang dukung anak...kalu tak ada pun tanda tetap keutamaan diberikan pada mereka2 ini....kira berbudi bahasalah....tp sikap ni dah makin terhakis...bkn terhakis dah...terhapus terus kot!
saya mmg dah biasa hadapi situasi gini....masa pregnant anak ke 3 ok la sikit....ada jer yg bagi duduk...tu tahun 2013....kalini tahun 2016 lagi teruk...orang dah tak kesah dah...ni benda biasa bila naik komuter org buat 'derk' ...buat2 tgk telefon...buat tido....walaupun dah terang2 nampak perut menonjol kedepan....apa? igt lemak ker?kalu ko duduk area biasa oklah kan....ni duduk di zon keutamaan kenal lah pandang2 sikit....jgnlah selfish...sakit hati tau...mesti ada yang tanya kenapa tak tegur? kalu ada budi bahasa x perlu kena tunggu tegur dulu...kan tegur sentap pulak kata memalukan mereka2 yg 'sakit' ni...pernah jer tegur penumpang supaya diberi tempat duduk...tp mcm2 alasan x nak bg..alasan x masuk akal. ko sihat...ko muda...setakat beg besar..2..3 bijik..xde hal lah...x hilang pun kalu bagi OKU duduk...
 
so malas nak lah nak berharap sangat setiap kali org akan bagi duduk...saya fikir alternatif...bawak kerusi lipat...senang...x yah berebut bagai...lantak la org nak pandang apa pun...lgpun ada jer 2..3 org buat gini...dari kena berdiri dekat sejam baiklah sy susahkan diri usung benda alah ni...nak2 preggy camni...maunya ketar lutut kebas semua dalah bila berdiri lama...

Thursday, March 17, 2016

Resepi Aiskrim Choki Choki

Ingatkan tudung jer yang jadi trend...aiskrim malaysia pun ikut peredaran zaman juga..siap jadi viral lagik...tp tak pasti lah sapa yang mulakan dulu........sebenarnya aiskrim ni dari zaman saya kecik lagi dah ada...dulu harga seposen jer.pastu makin naik makin naik rege....kalu dulu2 perisa yang biasa org buat sirap...asam boi..milo...sekarang ni dah di 'hipster' kan dengan perisa choki-choki dan sumi (jelly).....Coklat Choki-choki ni pun kira legend la sbb dari saya kecik sampailah sekarang masih ada...so saya pun nak try jugak la buat aiskrim ni...macam2 versi resepi ada....kali ni saya cuba resepi dari FB Dari Dapur Seorang Amatur....resepinya lebih kurang jer dengan yang lain2...cuma olahan ada sikit beza...
 
ni resepi yang saya buat

Bahan-bahan:
1 tin susu cair
1 tin susu pekat manis
4 tin air masak
coklat Choki-choki
sedikit garam
plastik aiskrim(yang panjang)

cara-cara: 
1. Masukkan kesemua bahan dan masak sekejap atas api kecil.
2. Kemudian tuang lurutkan choki choki dalam plastik aiskrim  dan tuang campuran susu.
3. Selepas itu, pusingkan plastik beberapa kali untuk memudahkan di simpul. 
4. Letak dalam peti ais sehingga beku.

**tips dari saya
-saya tak masak pun sbb dah guna air masak malas nk letak atas dapur
-jangan terus curah 1 tin susu pekat sebab takut terlalu manis...tuang sikit2 yer
-ada sesetengah resepi tu campur sedikit tepung jagung...terpulang pd pilihan masing2
-boleh juga gantikan choki choki dengan sumi jelly@buah-Buahan@biskut oreo
-boleh juga warnakan bancuhan susu itu 
-kalu nak mudah potong dua choki choki tu dan lurut kan dalam plastik aiskrim. saya guna separuh utuk 1 plastik. terpulang pada citarasa masing2

ni aiskrim  sumi yang Balqis buat dengan mak sedara dia....kalu bab2 gini mmg rajin la menolong...Bear Bear kesayangan mmg slalu entreprem...sayang sangat tu... 

Wednesday, March 16, 2016

Cabutan Khas Langganan Pa&Ma

Masa mula dapat call dari Pa&Ma Karangkraf....bedebarlah jugak...sbb terpikir apa yang saya menang sbb mmg tak hantar apa2 contest pun kalu ada yg dalam majalah Pa&Ma tu jerlah...tp biasa mmg tak col kalu mng...tup2 hadiah sampai...masa PIC tu ckp...duk terpikir dah takkan lah anak teruna saya terpilih jadi cover majalah?ooohh..rupa2nya saya telah menang Cabutan Khas Langganan Pa&Ma...Alhamdulillah rezeki baby...saya pun dah tak ingat pasal ini....mmg pernah langgan majalah ini dan join masa kat pesta buku Kuala Lumpur 2015di PWTC...tapi mmg tak berharap sangat la pada masa itu...sempat jugak lah tanya PIC apa hadiah yang saya menang....tp tak diberitahu sehinggalah masa prize giving nanti kat karnival karangkraf...wajib pergilah sbb dekat dengan rumah jer :)
 banner contest...gigih scroll balik gambar2 lama dlm fb Pa&Ma sbb nak tau apa hadiah yg ditawarkan... ;)

 prize giving....saya dapat carseat...bertambahlah koleksi...actually dah ada satu....tp yg murah lah...ni dapatlah merasa yg mahal...tak fikir lagi samada nk letgo atau nk pakai...hmmm

carseat jenama Kiddy

  
 Karnival Karangkraf yang berbaloi2 bila shopping...sbb diskaun kaw-kaw serta dapat banyak freegift

  
antara majalah dan buku(xde dlm gambar) yang dirembat kat karnival ini...majalah ni jer tak sampai seratus...dan edisi terkini...

freegift yang best

  
antara freegift yang dapat...sebahagian tu dah makan masa kat karnival tu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...