Wednesday, October 7, 2015

Tabung Kalender ni mmg menjadi!

Sejak kecil lagi kita digalakkan menabung...digalakkan berjimat cermat...mcm2 pesen tabung ada...ayam...kucing...buah...yang paling femes zaman saya adalah tabung tabung haji dan tabung gajah bsn....hari2 masuk tabung tp yang hairannya sampai kesudah x pernah penuh(camna nk penuh da selalu korek ;) ) sikap menabung ni sampai ke besar saya praktis...tp yg masalahnya selalu x lekat sbb masa sengkek terpaksa korek...kdg rasa lambatnya nk banyak...so macam chipsmore lah...kejap letak kejap x letak duit dalam tabung... 

Baru2 ni saya jumpa la org viral dalam fb cara berkesan nk menabung iaitu 'tabung suka suki' lbh krg gitu la namanya tp sy tukar nama jadi tabung kalender sbb dah wajib masuk nilai dalam tabung ikut kalender....cthnya...kalu hari ini 6hb Okt....jadi kena masukkan rm6...begitulah seterusnya sampai hujung bulan 30hb kena letak duit rm30....ulangla utk next bulan pula...jgn lupa tanda kat kalender sbb nanti korang lupa....ni utk disiplin kan kita supaya x ngelat....kalu awal bln mmg x terasa tp akhir terasa sikit tp kena azam yg kukuh sbb godaan tu kuat weh!mmg kn sabar sbb ganjarannya mmg perghh!!! 

Dan sampai hujung bulan...kiralah berapa dpt...sy dah berjaya dpt rm400++...mak aihh...sblm ni sy menyimpan x pernah bnyak ni!...so terpulang pada kita samada nk simpan semua...nk simpan separuh atau nk guna sebahagian utk belanja dapur....tp jgn guna semualah....dah x mencapai objektif tabung kalender dah tu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...