Tuesday, September 17, 2013

mudahnya bakar ayam guna pemanggang ajaib


Dulu kalu nak bakar ayam pakai pemangang besi pastu bakar atas bara api samada guna kayu api atau arang tak pun guna tempurung kelapa...saya masa zaman2 sekolah dulu selalu lah mak suruh pantau api...kan nanti terhangus...tapi kadang mmg malas la sbb mesti baju bau asap...nak cepat masak bantai letak tempurung kelapa banyak2 biar bara jadi banyak....sudahnya ayam masak kat luar ajer....

tapi zaman sekarang makin senang pakai jer oven, kuali gril tak pun pembakar elektrik...mcm2 alat dah sekarang ni ada....ada duit semua terhidang depan mata....saya pernahlah bakar ayam guna oven tp mak aihhhh lamanya nak masak....tak tahulah kot la saya yang tak reti guna...dah set masa dan suhu yg betul...dah pakai aluminium foil pun lambat masak....sudahnya bakar direct terus...tp ttp amik masa...sudahnya sampai lening oven dah tak pakai. Nak bakar cara tradisional mmg sah2 la tidaknya...mana nak cari kayu api kt bandar ni

sebbaik la hati tertawan dengan pemannggang ajaib AREIKAN ni...setelah lama dimomokkan kelebihannya oleh kakak ipar....kalu yg generasi baru dipanggil periuk ajaib...lagi dalam boleh guna untuk masak stim...kelasssss...mmg mudah la.....letak jer atas dapur tutup pastu leh la nak buat kerja-kerja lain...mmg sgt membantu untuk ibu2 yang bekerjaya mcm saya ni...semua kena siapkan cepat...

Aritu test bakar ayam guna periuk ajaib ni....sbnrnya lama dah tp peram.....almaklumla alahan tgk laptop...mmg terperap ler....resepi saya ni simple ajer...main gaul2 ajer...tak der lah pandai sgt masaknya...adalah rasa....bahan2 pun main campak2 ajer...segan la pulak nk nempek resepi disini...

Resepi: Ayam Bakar

Ayam dipotong ikut suka
Lada boh/kisar
sedikit serbuk kunyit
sebuk lada hitam
garam ikut suka

Gaulkan kesemua bahan. Perap seketika. kemudian boleh la dibakar atas periuk ajaib. Kalu nak bagi garing sikit jangn tutup dulu...biarkan air ayam kering terlebih dahulu....pastu baru ditutup. biarkan ayam masak sepenuhnya...

pada saya bakar cara tradisional lagi sedap rasanya....bila api kena terus pada ayam....lemak2 ayam akan terbakar menjadi minyak...berdesir2 bunyinya....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...