Sunday, October 14, 2012

Mi Rebus Maggi Cukup Rasa


sebenarnya MAGGI Cukup Rasa dah lama saya terima....baru skrng nak citer...kalu tahu di MAGGI mesti kena dush3x...dah la diaorg suh bg feedback...tp boleh lak saya wat senyap...hahhahh....mmg best arr MAGGI bagi banyak paket...kalu jenama lain kedekut...habis2 pun 2 pek ajer...ni kalu tak silap 8 paket kot( lupa :) hihihihi..)...Saya nak share resepi guna Cukup Rasa ni...ala masak simple ajer...siyes saya bukan pakar memasak okey....main campak2 ajer...


RESEPI: MI REBUS TERENGGANU MAGGI CUKUP RASA

Abaikan gambar yg kurang menarik ini...ni kes tak sabor nk snap gambar...dgn periuk skali di snapnya..huahhaha...glamer periuk Mak...

Bahan2

1. Ayam potong kecik2 (ikut suka banyak mana/nak potong macam mana pun...janji bleh makan)

2. Fish ball (sama cam ayam gak...sbb Balqis suka makan jadi taruk banyak...me pakai fish ball bersayur)

3. 2-4 ulas bawang putih (tumbuk)

4. sedikit lada hitam (ditumbuk...banyak mana ikut tahap kepdasan yg korang nak...daku letak sikit sbb nanti anak nk makan kesian...pedas pulak)

5. Sayur-sayuran (sy guna lobak merah dan sawi)

6. MAGGI Cukup Rasa

7. Garam

8. Kicap

9. Mi Kuning

Cara2

1. Masukkan minyak...tumiskan bawang putih dan lada hitam...biarkan garing

2. kemudian masukkan air...Kuantiti ikut banyak mana kuah korang nak...Biarkan kuah mengelegak...masukkan ayam...tunggu sehingga ayam masak.

3. Masukkan fish ball, Secukup Rasa, Lobak merah...biarkan empuk...

4. Masukkan sedikit kicap dan akhir sekali sawi...biarkan seketika...

5. Tutup api...barulah masukkan mi kuning. Gaulkan dengan kuah. Kalu rasa tawar boleh la tambah garam. Mi kuning biasanya masin sedikit sbb tu kena tambah garam terakhir sekali. sbb masukkan mi lepas tutup api kerana bila kuah dah suam atau sejuk...mi ngam2 kembangnya...kalu tak nanti overdose kembangnya ...kan da tak sedap...

Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...